Sosiaalinen media on käsitteenä vielä varsin uusi ja siten siitä on useita erilaisia tulkintoja. Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä, käyttäjäryhmällä tai yrityksellä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällön tuottaja. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis suurelle joukolle ja sisällön oikeellisuuden valvonta on paikoin puutteellista.
Sosiaalisen median käsitettä tutkittiin Walkerin ja Avantin käsiteanalyysimallin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalinen media on teknologiasidonnainen ja rakenteinen prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla vertais- ja käyttötuotannon kautta. Samalla sosiaalinen media on jälkiteollinen ilmiö, jolla on tuotanto- ja jakelurakenteen muutoksen takia vaikutuksia yhteiskuntaan, talouteen ja kulttuuriin.
Sanastokeskus TSK:n julkaiseman Sosiaalisen median sanaston mukaan Sosiaalinen media on tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto, jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä ja luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita.
Sosiaalinen media tarjoaa helpon vaikutuskanavan monille: esimerkiksi poliittisille toimintaryhmille, yhden asian liikkeille tai yksittäisille toimijoille. Se voi toimia myös yksittäisen henkilön vaikutuskanavana toiseen yksilöön nähden.
Yksityisille avoimia ja suosittuja sosiaalisen median väyliä tulee mieleen nopeasti kolme: facebook, irc-galleria ja YouTube.
Seuraavassa esimerkkejä sosiaalisen median käytöstä yksityishenkilöillä:
Wikipedian sivuilla lukee: Mies surmasi vaimonsa sen jälkeen, kun oli muuttanut asumuseroon ja vaimo oli muuttanut Facebook siviilisäädykseen naimaton sekä hakenut uutta seuraa Facebookin kautta. Legendalla on aina varjopuolia, mutta pääosin Facebook on helppo ja vaivaton tapa pitää yhteyttä ystäviin ja päivittää kuulumisensa suurelle joukolle yhtä aikaa.
”Ylikonstaapeli Marko Forss Helsingin keskustan poliisipiiristä toimii IRC-Gallerian lähipoliisina kahden muun poliisin ohella. Nuoret voivat kysyä suoraan heitä askarruttavia kysymyksiä poliiseilta. Poliisi on myös aloittanut kiusaamisen vastaisen kampanjan galleriassa elokuussa 2009. Koulukiusaamisesta voi ilmoittaa verkon välityksellä suoraan poliisille. ”
Kynnys avautua ulkopuoliselle on varmasti usein matalampi sähköisesti, kuin kasvokkain. Henkilöstöjohto voi hyötyä tästä tiedottamalla henkilökohtaisen sähköpostiosoitteensa henkilöstölle.
”Henkilöt jättivät YouTubeen viestinsä ennen toteuttamiaan koulusurmia.” Perättömänkin uhkauksen esittäminen julkisesti on rikos. Ehkä nyt siihen suhtaudutaan aiempaa valavammin.
Kirjoitin tavallisimpia esimerkkejä sosiaalisen median käytöstä monella nuorella ja nuorenmielisen osalta. Itselläni on profiilit kahdessa edellä mainitussa. En lataa YouTubeen videoita enkä itse ole lisännyt sivuilleni yhtään kuvaa. Kirjoitan mieluummin tekstiviestin, mutta yrityksen julkisuuskuvan kiillottamista varten liittyminen facebookiin on hyvä asia.

Sosiaalisesta mediasta on kasvanut 2000-luvulla ilmiö. Erilaisten internetiin ja yhteiskuntaan laajemmin liittyvien ilmiöiden ja seurauksien ymmärtäminen auttaa sekä tukee digitaalisten tuotteiden ja palvelujen suunnittelun parissa työskenteleviä.
 
Yritys sähköisen median käyttäjänä:
 
Tietotekniikan ja internetin suomia mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää myynnissä ja yhteyksissä asiakkaisiin. Sähköisessä kaupankäynnissä on riskinsä, mutta mahdolliset hyödyt ovat suuret. Tietotekniikkaa voi hyödyntää paitsi myynnissä ja asiakassuhteissa, myös hankinnassa, tuotannossa, jakelussa ja taloushallinnossa. Siis kaikissa yrityksen toiminnan osa-alueilla sähköiset
Yrityksen koosta, toimialasta ja muista ominaisuuksista riippuu, millä tavoin ja miten paljon yritys voi hyötyä sähköisestä toiminnasta. Hyödyt voidaan karkeasti jakaa kolmeen osaan: Kustannusten alentaminen, asiakaspalvelun parantaminen ja markkinoiden laajentaminen.
Kustannuksia alentaa jo se, ettei yritysesitteitä ja käyttöohjeita tarvitse painaa ja postittaa, myös tilausten käsittelyn vaatimaa työtä voi vähentää se, että asiakas tekee tilauksensa itse verkossa. Verkossa palvelu on käytettävissä, kun asiakkaalle sopii. Henkilökohtainen asiakaspalvelu on harvoin kellon ympäri ja tietokantoja hyödyntämällä voidaan lisätä asiakastuntemusta ja palvella yksilöllisemmin, kun kaikki tiedot ovat yhdessä paikassa. Verkon kautta voi edullisesti saavuttaa uusia asiakasryhmiä ja uusia alueita sekä laajentaa nykyistä tuotevalikoimaa.
 
Monet alan asiantuntijat ovat sitä mieltä, että suurimmat mahdollisuudet piilevät juuri uusien liiketoimintamahdollisuuksien havaitsemisessa ja hyödyntämisessä.
 
Lähteet: